Ten onrechte denken we dat alleen werkende mensen burn-out raken door hoge werkdruk. Dat is niet zo. Een Burn-out is een verzamelnaam voor verschillende cognitieve en fysieke klachten die een gevolg zijn van langdurige overmatige stress en overbelasting. Overmatige stress en overbelasting is niet altijd alleen maar een gevolg van werkzaamheden die je doet, maar is een combinatie van werkdruk (kan op werk, school als op privégebied zijn), persoonlijkheid, gebeurtenissen of omstandigheden. Het kan daarmee dus ook voorkomen bij bijvoorbeeld studenten. Er is recent veel aandacht geweest voor deze groep die zich opgebrand voelt en kampt met verschillende klachten. Dat is terecht want het aantal jongeren en studenten met een Burn-out zijn de afgelopen jaren toegenomen. Hoe zit dat nu precies? Wat zijn de voornaamste oorzaken van burn-out klachten bij jongeren, wat zijn de symptomen en wat kunnen we eraan doen? 

 

Oorzaken burn-out bij jongeren

  • Prestatiedrang en keuzestress:

De veelheid aan keuzes, studies, toekomst paden en mogelijkheden levert stress op. Door het leenstelsel is de druk op het kiezen van de juiste studie belangrijker dan ooit. Zijn ze eenmaal aan een studie begonnen, dan is een studiejaar overdoen niet echt een optie. De druk om het te halen is groot. De huidige generatie kent veel perfectionisten: de jongeren van nu willen alles goed doen, of liever nog: perféct doen. Ze zijn bang om te falen.

  • Sociale druk en de ‘Sociale ‘media

‘My fabulous life on Facebook’ en het maken van perfecte Instagram foto’s staan voor menig millennial hoog op de prioriteitenlijst. Zij ervaren de druk om ‘mee te doen’ op sociale media, waar zowel de veelheid aan prikkels en het voldoen aan het perfecte plaatje behoorlijk wat stress kunnen opleveren. Ze willen daarbij niets missen en zijn voortdurend aan het vergelijken met anderen. Naast de vrienden die je via social media wil hebben, waarbij leuke foto’s over en weer gepost worden, moet er ook nog fysiek met vrienden afgesproken worden en kunnen ze geen feestje missen.

Hoewel veel jongeren zich voordoen als stoere, zelfverzekerde individuen, hebben veel van hen een laag zelfbeeld en weinig zelfvertrouwen. Ze voelen zich eenzaam en onbegrepen. Helaas is er geen ruimte om dit te delen. Voor verdriet en kwetsbaarheid is op sociale media weinig plaats. 

  • Te weinig goede slaap en ontspanning

Bijkomstig nadeel van social media is dat het hoofd van de jongere tegenwoordig maar zelden ‘uit’ staat. Waar de oudere generaties zich nog goed kunnen herinneren hoe het voelde om je stierlijk te vervelen, zijn de jongeren van nu verslaafd aan hun telefoon – wat letterlijk leidt tot overbelasting van de hersenen. Het aantal uur dat per dag besteed aan het bekijken van instagram plaatjes, facebook, youtube filmpjes en whatsapp berichten is schrikbarend. Het gaat tot laat in de avond door. Zonder afleiding van de telefoon iets ontspannends doen is er niet meer bij. Het lichaam en de hersenen kunnen de ruststand niet meer goed vinden.

 

Wat zijn de symptomen van een Burn-out?

Burn-out klachten kunnen zich zowel fysiek als mentaal uiten. Hieronder een aantal symptomen die het meest voorkomen:

  • concentratie en geheugen problemen
  • vermoeid voelen
  • slaapproblemen
  • geheugenproblemen
  • misselijkheid
  • gejaagdheid en onrustig voelen
  • prikkelbaar
  • snel emotioneel
  • angstklachten
  • hoofdpijn
  • somberheid

 

Wat kan je aan burn-out klachten doen?

Burn-out klachten krijg je niet ineens. Vaak is er een opbouw van klachten zoals minder goed slapen, vermoeidheid of vergeetachtigheid. Het is dan belangrijk om dit te herkennen, want hoe langer je er mee door loopt, hoe meer klachten er komen en hoe meer het je functioneren gaat beperken. De volgende tips kunnen helpen om erger te voorkomen:

  • Ga rustiger leven. Probeer tijd vrij te maken voor dingen die jij wilt doen en niet voor dingen die je denkt dat je vanuit je sociale omgeving moet doen
  • Maak realistische (studie)planningen. Zo loop je niet iedere dag tegen teleurstellingen aan
  • Leef zoveel mogelijk volgens een vast patroon qua slapen, eten, studeren en sporten
  • Probeer inzicht te krijgen in wat je wilt in je leven en maak op dit gevoel beslissingen
  • Zorg voor een gezonde levensstijl waarbij je gezond eet en voldoende beweging hebt

Bewaak je eigen grenzen! Als je het gevoel hebt dat je jezelf verliest in je studie en/of sociale leven, dan is het belangrijk om daarbij hulp te zoeken. Het gaat namelijk de verkeerde kant op wanneer je het gevoel hebt dat alles je te veel wordt. Het is dan verstandig om de volgende stappen te ondernemen:

  • Maak je agenda een stuk leger en geef jezelf tijd
  • Praat over je gevoelens met bijvoorbeeld een vriend of ouder
  • Zoek hulp bij een erkende psycholoog van MindImpact. Zij bieden een luisterend oor en zullen je helpen de juiste stappen te zetten, waardoor je beter in je vel komt te zitten en je klachten verminderen

Het rond blijven lopen met je klachten en het door blijven leven in het huidige tempo, zullen je op geen enkele manier helpen. Wanneer jij het probleem wilt oplossen, dan zal je veranderingen moeten aanbrengen.

Wil je weten hoe MindImpact je kan helpen, neem dan vrijblijvend contact op.